Gerade mal 6 Wochen nach Veröffentlichung der bereits vorab für Furore sorgenden “Feromonikon / Signal”-Single erscheint das Siriusmo-Debütalbum “Mosaik” als erstes Artist Album des Berliner Labels Monkeytown Records.

Siriusmo, der bereits seit einer Dekade auf verschiedenen Berliner Labels veröffentlicht hat und mit Remixen für Scissor Sisters, Gossip, Chikinki, Simian Mobile Disco, Boys Noize, Digitalism, Chromeo, Munk und viele weitere ein beachtliches Repertoire vorweisen kann, hat sich endlich dazu durchringen können, ein komplettes Album aufzunehmen.

Ein Gedanke, der ihm lange Zeit Angst eingejagt hat: viele Monate im Studio zu verbringen und nur 15-20 Tracks aufzunehmen, die dann letzten Endes in ca. einer Stunde alle seine musikalischen Facetten von Dubsteb bis Disco, von Hiphop bis House und von Elektro bis Experimental aufzeigen müssen. Wir finden, dass ihm mit “Mosaik” genau dies vortrefflich gelungen ist!

“Mosaik” ist sowohl auf CD als auch auf 2xLP eine ca. einstündige musikalische Zusammenstellung unterschiedlichster musikalischer Ideen und Stilrichtungen. Futuristisch, vielseitig, überzeugend und einprägsam.

Sowohl der P-Funk auf „High Together“, als auch das poppige „Ideologie“ oder der verzerrten Rap auf „Bad Idea“ spiegeln seine vielfältigen musikalischen Wurzeln, denn Moritz Friedrich, aka Siriusmo, ist mit der Musik von Stevie Wonder, den Beatles und Hip Hop aufgewachsen. Er hat Orgel in einer 70er Jahre-Band gespielt und verdient sein Geld als Graffiti-Künstler und Illustrator. Mit einem Bein in der Vergangenheit und dem anderen weit in der Zukunft ist „Mosaik“ ein perfektes Album für die 21st Century Discothek, in der die Bässe verdreht, die Beats vollbeladen und die Sounds in eine spacige Pracht gehüllt sind.

Seine Musik beschreibt Siriusmo selbst als futuristisch. Nicht jedoch dem aktuellen Bild der Zukunft entsprechend, sondern eher wie man sich die Zukunft in den 70ern erdacht hat: übertrieben, ausufernd, improvisiert, farbenfroh, extravagant und offen für Alles jenseits der eigenen Vorstellungskraft.

Artist: Siriusmo
Title: Mosaik
Cat.: MONKEYTOWN010CD
Label: Monkeytown Records
Format: CD / 2xLP
Release Date: Feb 25 2011
Vertrieb: Rough Trade
Barcode CD: 673790027221
Style: Electronica / Indie Dance / Techno





CD Tracklisting:

01 High Together (Album Version) 4:10 

02 Feromonikon (CD Edit) 3:35 

03 Sirimande (CD Only Bonus Track) 4:14

04 Call Me 0:51 

05 Mosaik 3:09 

06 Bad Idea 2:49 

07 Lass den Vogel frei! 1:49 

08 123 (Album Version) 2:48 

09 Idiologie 2:48 

10 Einmal in der Woche schreien 4:00
11 Good Idea 3:36
12 Nights Off (CD Only Bonus Track) 4:08

13 Peeved 1:13 

14 Feed My Meatmachine (CD Only Bonus Track) 3:32 

15 Goldene Kugel 5:00
16 Signal 5:37 

17 Red Knob 3:44

2xLP Tracklisting:
A1 Mosaik 3:09
A2 Tierpark Berlin (Vinyl Exclusive Bonus Track) 3:23
A3 Goldene Kugel 5:00
A4 Peeved 1:13
A5 Lass den Vogel frei! 1:49

B1 High Together (Album Version) 4:10
B2 Someone Died (Vinyl Exclusive Bonus Track) 4:54
B3 Call Me 0:51
B4 Red Knob 3:44

C1 Ideology 2:48
C2 Einmal in der Woche schreien 4:00
C3 Feromonikon 4:21
C4 Traum (Vinyl Exclusive Bonus Track) 4:29
C5 Take Five (Vinyl Exclusive Bonus Track) 0:28

D1 Bad Idea 2:49
D2 Good Idea 3:36
D3 123 (Album Version) 2:48
D4 Signal 5:37

Original Album Liner Notes by Jack Haighton

It’s not even a decade-spanning discography that makes Siriusmo’s debut album seem so overdue. In a dance domain where 12-inch verbosity rules, the inimitable Berlin producer has always stood out by way of his penchant for the concise, for the song over the “track”, for quality over quantity – a musical personality that has forever craved the long-player. And with previous releases striding confidently through a rich array of genres – from dubstep to disco, hip-hop to house, electro to experimental – his work is invested with incomparable diversity, eschewing outright any danger of a four-four snooze-fest over the course of an hour. Indeed, in its premeditated hodgepodge of styles, composite sonic totality and rugged texture, Mosaik couldn’t be more of a fitting rubric.

Betraying influences from the 70s to the present day and beyond, one foot keeps the door to the past ajar while the other kicks the door to the future wide open. The palpable funk and thumb-slap bass of opener, “High Together”, the pop-baroque of “Idiologie” and warped rap of “Bad Idea” all point towards Mo’s grounding in the records of Stevie Wonder, The Beatles and plentiful helpings of hip-hop. Any hint of nostalgia, however, is dragged kicking and screaming into a 21st Century discotheque where the bass is twisted, the beats are laden and a space-age grandiosity envelopes the whole.

His timbre-palette is strikingly visceral; every note a corporal experience as well as an aural one. Take “Sirimande” for instance: the imposing, undulating synth-lead cuts to the core, raises your hair and summons your feet in an uncontrollable act of bass-submission. But then, just as you’re at your most willingly vulnerable, Mo’s cunning dexterity shines through. He makes an arresting switch from the beefy to the beautiful, from the body to the mind, as elegantly tapped organ keys play a melody of soulful poise. It’s this type of canny counterpoint that provides the stitching throughout Mosaik’s vibrant patchwork.

For every drop of dancefloor sweat, there’s a soothing breeze to cool down. The frolicked electronics of the title track, balmy chords of “Einmal in der Woche Schreien” and searing P-Funk of “Good Idea” make Mosaik an album as well equipped to soundtrack a sunset strut as an early-morning club crack-on. It’s a mood that is only enriched by a consummate understanding of, and appreciation for, the intricacies of harmony. Individual melody lines dance impishly around one another on “Signal”, for example, as sonic warmth is woven on a loom in your ears. (Let the CD run after “Red Knob” and you’ll be in for a similar treat).

Siriusmo’s ability needs no introduction; he’s already undertaken remix requests from the likes of Gossip, Simian Mobile Disco and Digitalism after all. But now, after ten years of tantalising EPs crying out for development on a broader stage, we can finally enjoy this unique talent for the unadulterated, all-encompassing artistic vision that it is.

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